Åndelig omsorg: Hvordan udvikler vi kompetencerne?
Skrevet af Grete Schärfe, den 3. november 2011
"Åndelig omsorg er som en fremmed verden for mig. Jeg føler, at jeg bevæger mig i et land, hvor jeg ikke kender sproget. Jeg kan ikke læse vejskiltene, og jeg kan ikke spørge om vej, for jeg forstår ikke, hvad folk siger!"
Sådan har en social- og sundhedsassistent udtrykt sit forhold til åndelig omsorg. Hvordan bliver man kompetent til at yde åndelig omsorg, hvis det er sådan, man har det?
Her følger fire forslag:
1. Læs
- artikler med relation til åndelig omsorg i dit fagblad
- artikler og sygeplejefortællinger på denne hjemmeside
- artikler og bøger, der anbefales f.eks. under "Litteratur om åndelig omsorg".
2. Søg personlig afklaring
Måske kan berøringsangst overfor åndelige emner mindskes ved at prøve selv at besvare nogle af de spørgsmål, vi undertiden stiller patienterne, f.eks.:
· Hvad giver dig mening i livet?
· Hvor henter du styrke fra, når du har det svært?
· Hvad gør dig glad?
· Hvem holder af dig/ Hvem holder du af?
· Hvad gør du, hvis du har skyldfølelser?
· Hvad tror du på angående meningen med livet, Gud, døden, et liv efter døden?
· Hvis du tror på Gud, hvordan er din Gud så?
· Er bøn/meditation en ressource for dig? Hvad sker der, når du beder/mediterer?
· Hvem kan du dele dine eksistentielle spørgsmål og tanker med?
Prøv, om du kan se dig selv gennem patientens briller.
· Hvilke signaler sender jeg? Sammenlign med trafiklyset i artiklen: Åndelig omsorg: Hvordan?
· Hvad hindrer mig evt. i at sende grønt lys?
Prøv at klargøre for dig selv hvor langt du er parat til at gå med hensyn til at yde åndelig omsorg:
· Henvise til en præst hvis borgeren selv spørger?
· Uopfordret foreslå besøg af præst?
· Stille spørgsmål af åndelig karakter?
· Dele dit eget åndelige standpunkt med borgeren?
· Tilbyde at læse et stykke i Bibelen eller en anden opbyggelig tekst?
· Tilbyde at synge en sang eller salme for borgeren?
· Tilbyde at bede Fadervor med borgeren?
· Tilbyde at bede en fri bøn med borgeren?
Bedst udbytte af spørgsmålene ovenfor får du, hvis du besvarer dem skriftligt og deler dem med et andet menneske.
3. Søg faglig sparring
Reflekter over patientsituationer med relevans til åndelig omsorg sammen med en enkelt kollega, du har tillid til, din leder, vejleder eller underviser. Bring eksempler op ved sygeplejekonferencer eller sygeplejefaglig vejledning.
Træk på tværfaglige samarbejdspartnere, f. eks. stedets præst, patientens - eller din egen - præst eller åndelige leder, psykolog eller socialrådgiver.
Brug eventuelt brevkassen.
4. Vov springet!
For at få erfaring med åndelig omsorg, må vi nødvendigvis udøve den i praksis. Det kan være skræmmende, især i begyndelsen. Men det er det, vi har brug for mod til. Og modet vokser med øvelsen.
Konklusion
Når vi bevæger os ind i det åndelige landskab sammen med patienten, sættes mange kompetencer i spil, så som troværdighed, humor, kommunikationsevne, interesse, selvindsigt, mod, fingerspidsfornemmelse, betænksomhed, ydmyghed og viden. (Læs mere i artiklen "Åndelig omsorg - hvilke kompetencer kræves?")
For at udvikle kompetencerne kan vi - som foreslået i denne artikel læse om emnet, reflektere over egne åndelige standpunkter, bede om assistance hos samarbejdspartnere og endelig: vove os ud i at øve os i praksis.
Vil vi så udvikle os fra novicer til eksperter (for at bruge Patricia Benners udtryk[1])? Hvem kan påberåbe sig at være ekspert i åndelig omsorg? Det vil næppe være den, som føler sig selvsikker på området. Hvis ydmygheden overfor opgaven mangler i listen af kompetencer, er det tvivlsomt, hvor meget de andre forudsætninger gavner.
Men arbejder vi på sagen, f.eks. som anbefalet i denne artikel, vil åndelig omsorg formodentlig ikke forblive en fremmed verden for os, sådan som den var for so-su-assistenten, der blev citeret i begyndelsen af artiklen. Og farer vi vild, vil vi forhåbentlig kunne så meget af "det åndelige sprog", at vi kan spørge om vej, så vi kan komme videre!
God rejse!
-----------------------------------------------------------------------------
1) Benner, Patricia. Fra novice til ekspert. Munksgaard 1984.